Oman asiakkaan ravitsemustila ja
ruokatottumukset
Asiakkaani asuu palvelutalossa, jossa
on ympärivuorokautinen valvonta. Palvelutalossa on useita koteja,
joissa asukkaat asuvat. Näin ollen ruoka tulee palvelutalon omasta
ravintolasta. Asiakkaani syö viisi kertaa päivässä ja
ruokailuajat ovat säännölliset.
- Klo 8.30 aamupala
- Klo 12.00 lounas + jälkiruoka
- Klo 14.00 välipala
- Klo 16.00 päivällinen
- Klo 19.30 iltapala
Ruoka valmistetaan vähärasvaisesti.
Näin annetaan joka kodin henkilökunnalle mahdollisuus rikastaa
ruokia asukkaille. Ruuanvalmistuksessa käytetään voita. Myös
aamu- ja iltapuuron sekaan on mahdollista lisätä voita jos asukas
tarvitsee lisäenergiaa. Voileivät henkilökunta tekee itse kodilla
ja silloin voidaan käyttää joko Oivariinia tai voita leivän
päällä. Sokeria käytetään maltilla. Siinäkin on annettu kodin
henkilökunnalle mahdollisuus lisätä sokeria jos siihen on
tarvetta. Sokeria sisältäviä elintarvikkeita, esim. jogurtteja,
käytetään kodilla harvakseltaan.
Asiakkaani saa kuitua lähinnä
ruisleivästä ja puurosta. Kodilla tarjotaan aamu- ja iltapalaksi
puuroa, joka sisältää hyvin kuitua. Leipää tarjoillaan ainakin
kolmella aterialla ja silloin asiakkaani valitsee aina tummaa
ruisleipää. Lounaalla on salaattia ja erilaisia kasviksia, joista
asiakas saa myös kuitua. Lounaalla on yleensä melkein aina perunan
lisäksi tarjolla pastaa tai riisiä, jotka ovat hyviä kuidun
lähteitä.
Ravintolan tekemät ruuat ovat lähes
poikkeuksetta suolattomia. Tässäkin on annettu mahdollisuus
henkilökunnan lisätä suolaa jos tarvetta on. Oma asiakkaani ei
pidä kovin suolaisesta, eikä koskaan pyydä lisäämään suolaa
ruokaansa. Näin ollen hänen suolan saantinsa on liian vähäistä
vaikka piilosuolaa saakin esim. leivästä, lihavalmisteista ja
juustosta. Piilosuola täyttää kuitenkin vain 80% päivän
saantisuosituksesta, joten vähäsen pitäisi suolaa lisätä
päivittäin. Kodilla käytössä oleva suola on tavallista suolaa.
Asiakkaani syö kasviksia ja marjoja
mielellään. Kasviksia on aina jossain muodossa lounaalla, esim.
salaatissa. Myös leivän päällä käytetään monesti esim.
kurkkua ja tomaattia. Marjoja asiakas saa aamu- ja iltapuuron
yhteydessä. Onneksi myös henkilökunta tuo mielellään tuoreita
marjoja asukkaille, jolloin niitä voidaan antaa naposteltavaksi
vaikka välipalalla. Myös lounaan jälkeinen jälkiruoka on usein
marjakiisseliä tai marjarahkaa, jossa asiakas saa monipuolisesti
marjoja.
Asiakkaallani ei ole
erityisruokavaliota.
Asiakkaallani ei ole vajaaravitsemuksen
riskiä vaan hän on vajaaravittu. Tähän on kiinnitetty huomiota
lisäämällä hänen ruokiinsa esim. voita ja tarjoamalla aina
ruokien yhteydessä täysmaitoa. Asiakkaalla on jo ikää ja hänen
ruokahalunsa on huonontunut radikaalisti. Niinpä päivittäistä
ruokavaliota on täydennetty ottamalla mukaan NutriDrink
täydennysravintovalmiste. NutriDrinkistä hänelle on valittu
mieluisia makuja ja pirtelömäisiä koostumuksia. Ohjeistuksena on,
että hän juo 200ml NutriDrinkiä päivässä. Tällä taataan, että
asiakas saa tarvitsemansa ravintoaineet ja niiden yhdistelmät.
Lisäksi muuta nestettä pitäisi juottaa 4-7 lasillista, koska
asiakkaalla on koko ajan kuivumisen riski. Juomiseen tulee kannustaa,
koska iän myötä janon tunne heikentyy ja asiakkaalla on myös
käytössä lääkkeitä, jotka poistavat nesteitä elimistöstä.
Yhteenvetona voisi todeta, että
asiakkaani syö kokoonsa ja vointiinsa nähden hyvinä päivinä suht
hyvin. Se ei kuitenkaan hänelle riitä vaan ruokavaliota pitää
rikastaa aina kun se on mahdollista. Asiakkaasta huomaa, että hän
saa liian niukasti proteiinia ja D-vitamiinia, koska hänellä on
havaittavissa lihaskatoa. Tämän huomaa asiakkaan heikentyneestä
liikunta- ja toimintakyvystä, sekä kehon hallinnasta. Näin ollen
myös täydennysravintovalmisteen käyttö on välttämätöntä.
Ateriat tarjotaan asiakkaalle pieninä annoksina ja usein, jolloin
kerta-annos ei tunnu ylitsepääsemättömältä. Näin asiakas syö
kuin huomaamatta. Huonoina päivinä asiakkaani saattaa kieltäytyä
syömästä ja juomasta kokonaan. Silloin hoitohenkilökunnan täytyy
patistaa häntä ja yrittää saada häntä edes juomaan. Jos takana
on syömätön päivä, pitää seuraavan päivän annos olla pieni
ja hyvin nieltävä, jotta asiakkaan vatsa ei kipeydy. Tähän ei
valitettavasti aina kiinnitetä huomiota. Käytössä on nestelista,
josta hoitohenkilökunta saa tärkeää tietoa paljonko asiakkaan
pitäisi vielä päivän aikana saada nesteitä. NutriDrink on
toiminut hyvin. Sen asiakas juo mielellään. Myös NutriDrink
annostellaan pieniin annoksiin ja juotetaan asiakkaalle päivän
aikana. Tällöin voi kannustaa, että ei tarvitse juoda kuin puoli
lasillista ja hetken kuluttua juomaa tarjotaan lisää.
Hoitohenkilökunta on kuunnellut asiakkaan ruoka- ja
juomamieltymyksiä. Asiakas syö paremmin syötettynä, joten hänelle
annetaan ruokailuhetkeen kunnolla aikaa ja ruoka syötetään. Ruoka
myös pienennetään mahdollisimman pieneksi, jolloin se menee
paremmin alas. Maidosta asiakas pitää lämpimänä, joten se
lämmitetään hänelle joka aterialle. Kaikki nesteet juotetaan
pillillä, koska asiakas saa ne sillä tavalla paremmin juotua.
Jokaisesta ruokailuhetkestä pyritään tekemään asiakkaalle
mieluinen, mutta valitettavasti hän silti välillä kieltäytyy
syömästä ja näinä hetkinä sitä tuntee olonsa melko
voimattomaksi.
Lähteet: www.ravitsemusneuvottelukunta.fi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti